© UNICEF Srbija/2020/Pančić

Pažnja, pažnja! Kako da ti misli ne lete na sve strane

Da li ti se ponekad čini da ti misli lete na sve strane? Da li nekad imaš doživljaj da imaš toliko energije da možeš da pretrčiš ceo maraton? Ili da, ma koliko se trudio/la, nikako ne možeš da se usredsrediš? Mnogima se to dešava. I ne brini, koliko god delovalo strašno, postoji rešenje.

21.10.2021.
5 minuta čitanja

Svima nam je ponekad „jezik brži od pameti“, odnosno dešava nam se da kažemo nešto pre nego što o tome detaljnije promislimo. Isto tako nam se ponekad dešava da uradimo nešto impulsivno, a da nismo prethodno razmislili o posledicama. A sigurno se možemo prisetiti i barem jedne situacije u kojoj nam je pažnju zaokupljalo sve osim onoga što je u tom trenutku bilo važno. Iako nas ovi doživljaji ponekad mogu zabrinuti, oni su sasvim normalni u većini situacija. Međutim, ako primetimo da nas prilično ometaju u svakodnevnom funkcionisanju, ne bi bilo loše da na vreme potražimo dodatnu podršku.

Šta sve podrazumevamo pod problemima sa pažnjom?

Iako svi u životu možemo da imamo problema sa pažnjom, možemo se suočiti sa brojnim negativnim posledicama ako ih imamo isuviše često (oni mogu da utiču, na primer, na naš uspeh u školi ili na poslu, odnose sa ljudima…). Evo nekih problema koji se najčešće javljaju:

  • nemogućnost da sedimo ili stojimo mirno, na jednom mestu
  • nepromišljeno i nestrpljivo ponašanje (uključujući i govor)
  • prekomerno pričanje i upadanje drugima u reč
  • preusmeravanje pažnje na nevažne stvari
  • često prelaženje sa jedne aktivnosti na drugu
  • teškoće sa usredsređivanjem na zadatak koji obavljamo (i koji često ostane nedovršen)
  • zaboravljanje važnih stvari

Sve ovo može dovesti do toga da se osećaš veoma neraspoloženo, zabrinuto, pa čak i besno (na sebe) ako te prečesto ometa u obavljanju redovnih aktivnosti. Tvoja vera u sebe može znatno da opadne, a možeš doći i do zaključka da drugi ljudi nemaju mnogo razumevanja za tebe ili da te čak okrivljuju za ono što radiš, iako ti osećaš da ne možeš sasvim da kontrolišeš svoje misli i ponašanje.

© UNICEF Srbija/2019/Pančić

Kako mogu da pomognem sebi?

Preispitaj svoju rutinu

Da li koristiš droge ili konzumiraš alkohol? Da li unosiš energetska pića? Koliko kafe piješ i u koje doba dana? Koliko vremena provodiš na telefonu ili ispred kompjutera? Da li treniraš neki sport uveče? Spavaš li dovoljno? Da li vodiš računa o svojoj ishrani?

Alkohol, droga, šećer i razne druge supstance mogu da utiču na tvoju sposobnost da održiš pažnju, ne samo dok ih konzumiraš već i naknadno. Sem toga, prekomerni unos kafe, naročito u poslepodnevnim časovima (nekoliko sati pred spavanje), može povećati potrebu da se stalno krećeš, kao i prebrzo razmišljanje. Slična je situacija sa različitim vrstama ekrana, ali i sportom (naročito neposredno pred spavanje). Potrudi se da izbaciš iz navike sve što može da ometa miran san, koji nam je neophodan da bismo bili u mogućnosti da održimo koncentraciju i bolje vladamo svojim postupcima. Preuzmi kontrolu nad svojim zdravljem, a samim tim ćeš najverovatnije ponovo uspeti da utičeš i na svoj um.

Razmisli o svojim osećanjima

Kako se osećaš? Da li te možda nešto muči? Ponekad drugi problemi koje imamo i neprijatne emocije do kojih oni dovode mogu da nas preplave do te mere da nam je teško da se usredsredimo na svoje uobičajene obaveze. Pokušaj da utvrdiš da li ti nešto drugo odvraća pažnju od onoga što treba da radiš. Čak i ako ne primetiš ništa, nastavi da redovno brineš o sebi i svom mentalnom zdravlju.

Potraži oslonac

Nekad imamo toliko stvari na umu da jednostavno ne možemo sve da ih zapamtimo. Srećom, tehnologija je napredovala te nam na raspolaganju stoje brojne aplikacije za telefon ili kompjuter, koje nam mogu pomoći da se bolje organizujemo i da ne zaboravimo važne stvari koje treba da obavimo tokom dana. Piši sebi podsetnike (za to možeš koristiti i neki notes ili papirić, samo vodi računa da ga ne zagubiš), postavljaj alarme i tako obezbedi sebi dodatnu podršku kada ti je teško da sve držiš pod kontrolom. 

Organizuj se

Možda si svežiji/a ujutru nego posle podne, kada ti se više spava ili si jednostavno iscrpljeniji/a. Iskoristi doba dana kad imaš najviše motivacije za rad za aktivnosti koje iziskuju veću koncentraciju. Sve ostalo što možeš da obavljaš sa manje pažnje ostavi za neko drugo doba dana.

Obrati se nekom za pomoć

Ako primetiš da ti je teško da se sam/a izboriš sa nedostatkom koncentracije i da to isuviše utiče na razne aspekte tvog života (ocene u školi, efikasnost na poslu, druženje sa ljudima…), nema razloga da se stidiš da potražiš dodatnu pomoć. To što imaš poteškoća ne znači da si lenj/a, nevaspitan/a, glup/a ili da te „krase“ neke druge loše osobine koje ti drugi (ili ti sam/a sebi) mogu da pripišu. Možda ti je samo potrebna podrška da se sa svojim problemom suočiš na pravi način, a odgovarajući stručnjak (nastavnik, psiholog, psihijatar ili lekar) može ti pomoći da u tome i uspeš. Rešenje uvek postoji, samo je potrebno da ga potražimo, a drugi ljudi mogu znatno da nam olakšaju taj proces traženja. 

Povezani članci

Ne odlaži obaveze ili zašto je prokrastinacija loša po nas

Svi mi bar ponekad sebi kažemo da ćemo malo kasnije da obavimo neki zadatak koji nam nije baš omiljen i umesto toga se posvetimo nečemu u čemu više uživamo. Iako je to ponekad u redu, na duže staze nam ipak može doneti više štete nego koristi.

22.10.2021.
Pročitaj

Pekar, lekar, apotekar: kako da odabereš pravu karijeru?

Da se razumemo - nije uvek lako donositi odluke. Nije jednostavno odlučiti ni šta ćemo sutra da doručkujemo, a kamoli šta ćemo da studiramo, odnosno čime ćemo da se bavimo u budućnosti. Iako, nažalost, ne postoji recept za sigurno izbegavanje pogrešnih odluka, ipak postoji način da ti proces odlučivanja bude lakši.

22.10.2021.
Pročitaj

Dosadno mi je i ništa nema smisla: kako da probudiš motivaciju u sebi?

Istina — najteže je pokrenuti se, naročito nakon niza pa čak i jednog neuspeha. Međutim, kad se jednom pokrenemo, sve drugo ponovo može da se preokrene — i to na bolje.

20.10.2021.
Pročitaj

Komentari

Ostavi komentar

Girl

Hitno ti je
potrebna pomoć?

Pozovi SOS centar Želim da se dopisujem